Norske Airport Retail Norway (ARN) vant konkurransen om taxfree-salget på andre flyplasser. I en pressemelding fra Avinor heter det at tilbudskonkurransen har hatt bred internasjonal deltakelse med sterk konkurranse mellom tilbyderne. Vinnertilbudene forventes å gi Avinor 18 milliarder i inntekter over en femårsperiode.

– Inntjening fra taxfree-området er viktig for Avinor og driften av det norske nettverket av lufthavner. TRN og ARN har i skarp konkurranse levert de beste tilbudene, basert på kvalitet og økonomi. Vi er godt fornøyde med utfallet av konkurransen, og ser frem til å samarbeide om å skape gode passasjeropplevelser, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.

Anbudskonkurransen ble utlyst 11. januar, med innleveringsfrist 23. april. Avinor mottok tilbud fra totalt seks tilbydere. Kontrakten gjelder for en femårsperiode fra 1. januar 2023, og har en samlet kontraktsverdi på om lag 30 milliarder kroner. Både ARN og TRN har vært samarbeidspartnere med Avinor over lengre tid.

Slik oppsummerer Avinor vinnertilbudet fra Travel Retail Norway AS: Tilbyder har en svært god forretningsplan for å bygge digitale inntekter, tydelig konkretisert med ambisiøse målsetninger. Konseptet er tydelig, attraktivt og fleksibelt, med en helhetlig strategi for å øke kundeandelene. Konseptet møter forventninger på prisbesparelser. Svært effektiv logistikkløsning og korte leveringstider på klikk & hent. Eget lager for norsk e-handel. Utmerker seg med gjennomgripende vektlegging av bærekraft og konkrete miljøtiltak.

Inntekter fra taxfree butikkene representerte 28% av de totale inntektene fra lufthavndriften og utgjorde 2 904 MNOK i 2019.